iakttagelse

 
 
jag har ett google docs dokument som heter iakttagelser och det inleds med detta: 
 
Jag står utanför Sibylla på Möllevångstorget och väntar på Nellie. Hon ska möta mig här så jag kan vara statist i hennes film hon gör i skolan. Det duggregnar, mörkret inföll några timmar tidigare och det spelas musik från en minnesplats till minne av mannen som blev skjuten här för några dagar sen. Ljusen flimrar i den konstanta Malmö-blåsten. Framför mig står en man och ser desorienterad ut. Han trampar på stället och kollar med flackande blick runt sig. Han står så i någon minut tills blicken fixeras vid en man som verkar komma ut från sibylla. Mannen hälsar på den vilsne, jag hör inga namn men stelheten är så påtaglig att till och med jag blir obekväm. De hälsar och mannen som nyss kom säger att hans flickvän sitter där inne och käkar, men att han kan komma in och vänta. Männen ansluter sig till ett sällskap och den vilsne köper en burgare. Han står och fyller på läsk och kollar med lite harig blick ut över bordet som han precis ska slå sig ner vid. Deras relation är så oklar och jag blir nyfiken på vad deras möte går ut på. Ska dom ingå någon slags affär? Varför ska den vilsne äta med mannen och hans flickvän? Vad gör dom på Sibylla? Var ska dom sen? Mitt i mina skenande tankar ser jag Nellie samt en kille med en stor kamera komma gående mot mig. Tankarna förflyttas ut från Sibylla och männen försvinner innan jag hinner reagera. Kanske skulle den vilsne bara köpa något ur en blocketannons. Kanske skulle han köpa kokain. Det kommer jag aldrig få veta.
livet | |
Upp