3 böcker om rasism

 
 
Än en gång har jag helt omedvetet valt tre böcker med samma tema igen. Jag har läst Vitsvit, Allt går sönder och En droppe midnatt senaste månaden och det var så bra timeat att läsa dessa tre samtidigt. 
 
 
 
Vitsvit var också min maj-bok i läsutmaningen. Jag älskar Athena Farrokhzad och Vitsvit var så jävla bra. Hennes poesi är inte lik någon annan jag läst. Jag blir typ mållös? 
 
Allt går sönder läser vi med bokklubben. Jag gillade boken, det är intressant att få en bild av igbofolkets liv och en stark skildring av kolonialism. Igbofolket är ju också en stor del i Chimamanda Nhozi Adichies böcker, främst en Halv gul sol som så det var liksom luckor som fylldes i som jag haft. Jag gillar inte översatta böcker, men denna funkade. Jag läste den mest för den historiska delen, inte främst för språkets skull. 
 
 
 
Sista boken jag läste är också bokklubbsbok som vi hade lyxen att få från Studiefrämjandet (<3) Den vi läser nu är En droppe midnatt. Vi ska på författarsamtal med Jason imorgon på stadsbiblioteket. Det är en familjebiografi där Jason söker sina afroamerikanska rötter och berättar sin familjs historia. I denna bok återkom igbo-folket igen så det är verkligen asbra att läsa dessa två i samband, så intressant när man har det färskt i minnet.
 
 
Språket och strukturen är lite stapplande och ibland känns ordningen på de olika delarna av boken lite rörig, men det gör inte så mycket. Innehållet är gripande, vackert och sorgligt. Den är sjukt lättläst och man slukas upp av den snabbt, och då glömmer man snabbt det som känns lite rörigt. Den ger så starka skildringar av samtiden och historien som stannar kvar i min tanke. Ska bli intressant med författarsamtal om denna bok!!! Älskar Malmö Stadsbibliotek som anordnar sånt <3 
 
 
 
 
böcker | |
Upp